Dziennik Elektroniczny
Office365
Gazetki szkolne
Informacje dnia
Środa 4 Grudnia 2024.
Imieniny obchodzą:
Barbara, Krystian, Hieronim, Jan, Bernard
Pogoda na dziś:
W tej chwili naszą witrynę odwiedza 36 gości
Kalendarz
Po | Wt | Śr | Cz | Pi | So | Ni |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Projekt RNS
Szczegóły dotyczące projektu w zakładce Projekty zewnętrzne oraz po kliknięciu tutaj.'
Lektury szkolne
Lista lektur szkolnych
Szkoły podstawowe
I etap edukacyjny
klasy I-III
1. H.Ch. Andersen - „Baśnie" (wybór),
2. Władysław Bełza - „Kto ty jesteś? Polak mały!",
3. Jan Brzechwa - „Akademia Pana Kleksa",
4. Wanda Chotomska - „Legendy polskie",
5. Maria Konopnicka - „O krasnoludkach i sierotce Marysi (fragmenty)",
6. Hugh Lofting - „Doktor Dolittle i jego zwierzęta",
7. Astrid Lindgren - „Dzieci z Bullerbyn",
8. Kornel Makuszyński - „120 przygód Koziołka Matołka (księga I)",
9. Alan Aleksander Milne - „Kubuś Puchatek",
10. ks. Jan Twardowski - „Patyki i patyczki",
11. Julian Tuwim - wiersze dla dzieci: „Lokomotywa", „Słoń Trąbalski",
12. Inne wybrane utwory klasycznej literatury dziecięcej polskiej i światowej.
II etap edukacyjny
klasy IV-VI
1. Carlo Collodi - „Pinokio",
2. Wiktor Gomulicki - „Wspomnienia niebieskiego mundurka",
3. Irena Jurgielewiczowa - „Ten obcy",
4. Rudyard Kipling - „Księga Dżungli",
5. Józef Ignacy Kraszewski - „Stara Baśń",
6. C.S. Lewis - „Opowieści z Narnii", cz. I: „Lew, Czarownica i stara szafa",
7. Kornel Makuszyński - „Szatan z siódmej klasy",
8. Lucy Maud Montgomery - „Ania z Zielonego Wzgórza",
9. Edmund Niziurski - „Sposób na Alcybiadesa",
10. Henryk Sienkiewicz - „W pustyni i w puszczy",
11. Alfred Szklarski - „Tomek w krainie kangurów",
12. ks. Jan Twardowski - „Zeszyt w kratkę",
13. Mark Twain - „Przygody Tomka Sawyera",
14. Juliusz Verne - „W 80 dni dookoła świata",
15. Stanisław Lem - „Bajki robotów".
16. Baśnie, legendy, opowiadania i utwory poetyckie pochodzące z regionu.
17. Inne teksty reprezentatywne dla źródeł kultury europejskiej.
18. Wybrane przez uczniów i nauczyciela stosownie do możliwości i potrzeb uczniów:
- utwory prozatorskie i poetyckie wprowadzające w polską tradycję i współczesność literacką,
- teksty reprezentatywne dla różnych rodzajów, gatunków i form artystycznego wyrazu, ze szczególnym uwzględnieniem utworów epickich, w tym odmian prozy fabularnej, literatury science fiction.
19. Teksty użytkowe, publicystyczne, popularnonaukowe, przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska radiowe, programy telewizyjne.
Szkoły gimnazjalne
III etap edukacyjny
Wybrane utwory z klasyki światowej:
1. „Biblia" (w tym „Pieśń nad Pieśniami", „Hymn św. Pawła o miłości", „Apokalipsa" - fragmenty),
2. Homer - „Iliada" lub „Odyseja" (fragmenty),
3. Sofokles - „Antygona",
4. „Pieśń o Rolandzie",
5. William Szekspir - „Romeo i Julia",
6. Miguel Cervantes - „Don Kichote" (fragmenty),
7. Karol Dickens - „Opowieść wigilijna",
8. Antoni Czechow - „Śmierć urzędnika",
9. Antoine de Saint Exupéry - „Mały Książę",
10. Ernest Hemingway - „Stary człowiek i morze".
Wybrane utwory z klasyki polskiej:
1. „Bogurodzica",
2. Arkady Fiedler - „Dywizjon 303",
3. Aleksander Kamiński - „Kamienie na szaniec",
4. Melchior Wańkowicz - „Ziele na kraterze",
5. Miron Białoszewski - „Pamiętnik z powstania warszawskiego" (fragmenty),
6. Jan Kochanowski - „Czego chcesz od nas, Panie..." oraz wybrane fraszki i treny,
7. Ignacy Krasicki - wybrane bajki i jedna z satyr,
8. Adam Mickiewicz - „Ballady i romanse", „Dziady cz. II", „Pan Tadeusz" (fragmenty),
9. Henryk Sienkiewicz - „Krzyżacy",
10. Aleksander Fredro - „Zemsta",
11. Bolesław Prus - „Kamizelka",
12. Juliusz Słowacki - „Balladyna",
13. Stefan Żeromski - „Syzyfowe prace",
14. Zofia Kossak-Szczucka - „Bursztyny".
15. Wybór liryki XIX wieku.
16. Wybór poezji XX wieku, w tym utwory Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Tadeusza Różewicza, Wisławy Szymborskiej, Czesława Miłosza, ks. Jana Twardowskiego.
17. Wybór nowelistyki XIX i XX wieku, w tym co najmniej jeden utwór pozytywistyczny.
18. Wybrane utwory współczesnej prozy polskiej i dramatu.
19. Wybrane utwory o dorastaniu, w tym powieści dla młodzieży (np. Małgorzaty Musierowicz lub Ireny Jurgielewiczowej).
20. Przykłady literatury regionalnej, wkład literatury regionalnej do ogólnopolskiej skarbnicy literackiej.
21. Przykłady literatury biograficznej i pamiętnikarskiej (Paweł Zuchniewicz - „Wujek Karol. Kapłańskie lata Papieża"; Karolina Lanckorońska - „Wspomnienia wojenne").
22. Wybrane z czasopism i prasy codziennej teksty publicystyczne, informacyjne, reklamowe.
23. Utwory zaproponowane przez uczniów i nauczyciela, w tym literatura popularna (co najmniej jeden w każdej klasie).
24. Inne składniki kultury (przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska radiowe, programy telewizyjne, przekazy ikoniczne, poezja śpiewana).